.
Österlandsfärder/Bildblogg
Bilder och berättelser om bilder, alltmer kronologiskt.

Färden
Nifelheim och Muspelheim. Olja Januari 2022

Jag vaknar av solskenet genom fönstret

De tre gästerna
1945

Vi försöker samla oss

Väktare
Akryl februari 2021
Det påbörjade huset
Översvämningen
Akryl januari 2021
Koltrasten
Balans
.
Mitt livs kamrar
Akryl mars 2021

Ackumulationer soffbordet
Gången till entrén

Oktober 2020. Akryl
Lilla Vickleby alvar

September 2020. Akryl
Distansering
Maj 2020 Akryl
Vi slår av på takten
April 2020.Akryl
Den nya dagen

mars - april 2020. Akryl Allt börjar om i instängd ultrarapid. Oändligt är vårt äventyr.
Rekordåren
Februari 2020 Akryl
Mittemellan
Februari 2020. Akryl
Trädgården om natten
Februari 2020. Akryl
Avsked
Februari 2020 Akryl
Springa på kvällen
Februari 2020. Akryl
Inför avfärden
Januari-februari2020. Akryl
Vaktposten
Januari-februari 2020 Akryl
Rosor och anemoner
Januari - februari 2020. Akryl
I minglet
Januari - februari 2020. Akryl.
Svärdbärare 3
Januari - februari 2020. Akryl
Ålen
Januari 2020. Akryl
Regnskogen
Promenaden kring sjön.
Januari 2020. Akryl
Stjärnskådare.
November 2019. Akryl.
Ugglan
December2019. Akryl.
Tasetten
.
November2019. Akryl
Konversation .
November 2019. Akryl. Fritt efter Dora Maar
Nimrod
November 2019. Akryl. Michael Rakowitz, visar sin utställning The Invisible Enemy should not exist, på Malmö Konsthall
Nya resmål
.
Oktber-november 2019. Om den kloka gumman Ingeborg i Mjärhult skrev Carl von Linné:"Hon trodde att menniskan och hennes hamn voro så förenade , att när den överjordiska menniskan led, så led ock den underjordiska, och tvärtom, när den underjordiska menniskan blef skadad, deltog även den öfverjordiska deri. Hon trodde äfven att när menniskorna gingo och deras antipoder råkade gå öfver någon vätts, elfs, rås eller något dylikt spökes hemvist i jorden, skulle den underjordiska menniskan blifva skadad och den öfverjordiska följaktligen lida deraf".
Uvmänniskor
Oktober 2019. Akryl..
Någon vågar språnget.
Oktober 2019. Akryl.
Elefant
Oktober 2019. Akryl
Framtid, dåtid, nutid.
Framiden är ju snarast ett religiöst begrepp, något som inte finns men som vi måste tro finns . Dåtiden är en samling konstruerade kategorier. Nutiden en elektrisk hinna mellan ingenting och ingenting.
Getingsommar
Oktober 2019. Akryl
Grindvalen
Oktober 2019. Akryl. Ett beklämmande minne från Färöarna: ett skjul vid stranden med valkött hängande i krokar från taket.
Ekorren har en plan 2
September, oktober 2019. Akryl
Isbjörnen
September 2019. Akryl
Passage
Augusti -september 2019. Akryl
I bladverket
Augusti 2019.Akryl
I mitten av trädgården
Juli 2019 Akryl.
Abbekåsgatan
Juni2019. Akryl
Swedenborgska rummet
Maj 2019. Akryl. Rummet, de evigt flygande tornseglarna, traskandet ut genom en dörr som inte är riktigt öppen och absolut inte stängd.
Spinning engine
Maj 2019. Akryl.- Mina kunskaper om stickprocessen grundas på Pelles nya kläder, Men stickcafeet var inte med där!
Kallfronten
Maj 2019. Akryl. "En hund med karaktär"
Tofsvipan
April 2019. Akryl
På violblå stigar
April 2019. Akryl. "… och även många stora och små djur och allt som har lätta förunderliga fötter så att de kan löpa på violblå stigar..."
Vinstocken
Mars 2019. Blandteknik "O min själ, ofantligt rik och tung står du nu där, en vinstock med svällande ljuver och täta klasar av bruna gyllene druvor... trängd och pressad av din lycka, väntande i överflöd och dessutom generad av din väntan."
Gläntan mot sundet
Mars 2019.Akryl
Mandelmusslor med färska fikon
Mars 2019. Akryl
Semper Augustus
Mars 2019. Akryl. Semper Augustus var den främsta tulpanen som svindlades i Holland 1634-37
Sälkolonin
Mars 2019. Akryl
Södra udden
Mars 2019. Akryl. Mina favoritfåglar Rödhaken och Enkelbeckasinen
Ankommande
Mars 2019. Akryl. Vattenlandskap på alvaret + personer som väntar på tåg.
Ankomst
Mars 2019. Akryl
Ängshök
Februari 2019 Akryl. Ängshöken är en karaktärsfågel för Mörbylångadalen.
Femte gatan
Februari 2019. Akryl. En ganska stor tavla
Resans värde
Februari 2019. Akryl. En ganska stor tavla. En förändring. En resa med tåg är inte samma sak som en resa med tåg på 80-talet. Var och en i sin egen fantastiska bubbla.
Språng
.
Januari 2019. Akryl
Giraffa reticulata
Januari 2019. Akryl.
En giraff är alltid överraskande.
Övergångsställe
Januari 2019. Akryl.
Återförandet av stortrappen
Januari 2019. Akryl. Stortrappen fanns tidigare i sydvästra Skåne, är numera en tillfällig gäst i Sverige. Pontonflygplanet stod förr i tiden för det mekaniserade äventyret.
Nidhögg
Januari 2019. Akryl. Nidhögg gnager på asken yggdrasils rötter och inväntar Ragnarök. Vi tittar på och tar en kopp kaffe.
Elefanten i bersån
Januari 2019. Liten akryl. CarlFredrik Hill-inspirerat favoritmotiv. Är jag elefanten eller frukostgästen i bersån?
Järnvägscafeet
Januari 2019. Akryl
Skarabéen
januari 2019. Har länge velat måla dyngbaggar, som rullar sin dyngboll framåt, och ibland stiger upp på den ör att ta en ögonblicksbild av himlavalvet. En symbol för den uppgående solen i det gamla Egypten.
Elefanten
Januari 2019. Akryl. Elefanten har en anlednng att vara arg.
Utställning Höllviken
Utställning på Märtas Kafé och butik under december. Jättefin lokal. Men totalt ointresse att berätta om att det pågår utställningsaktivitet i lokalen. Egendomlig upplevelse.
Planteringen
December 2018. Akryl. Några träd. Miljövänliga transporter. Vi lär oss hantera den biologiska mångfalden och det naturliga kretsloppet.
Design?
Formpress har tagit fram brickor, kylskåpsmagneter och nyckelringar åt mig på prov.
Design?
Motvarg.
December 2018. Akryl. Vargen är ju ingen följeslagare som hunden utan ett annat djur omkring oss, som vi lär oss att leva med.
Påfågeln
December 2018. Akryl. Bebådelsetema. Påfågeln skriker ut att allt numera är annorlunda, utan att någon frågat honom.
Spökboll
December 2018. Akryl. Minnet av att vara jagad från alla håll och svedan när man gick ned på knä.
Amaryllis
december 2018. Akryl. Liten tavla. Utgångspunkten vårt hus i Gårdlösa med det nya takfönstret.
Den långa törsten
December 2018. Akryl. Liten tavla.
En rät
December 2018. Akryl. Medan min utställning på Märtas Kafe´och butik pågår i Höllviken planerar jag för vår påskutställning på Galleri Ekdala. Monica Högberg är på med keramiken, förhoppningsvis får jag med min syster med stickade verk. (Nej, det fick jag inte)
Djurens konung
December 2018. Liten tavla. Akryl.
Ut ur våra puppor
November 2018. Akryl
Skolavslutning 3
November 2018. Akryl. Den oerhörda friheten därutanför.
Katt tittar på akvarium
November 2018. Akryl. När vi tittar på världen så tittar vi inte som en katt som tittar in i ett akvarium. Utan mer aktivt och ingripande och engagerat. Men en katt är väl inte passivt kontemplerande utan befinner sig väl på jakt?
Innifrån
November 2018. Vi kan konstruera slutna världar av vackert vrakgods.
Inbrott.
November 2018. Akryl. Ett fönster är öppet. Något nytt har kommit in. Något har gått sönder.
Skuggorna lösgör sig
November 2018. Akryl. Savannen som vi alla trivs på. Parkbänken som en ständig inbjudan till kontemplation. Skuggorna som är våra kaosjag som vi kan släppa fria, när som helst.
Nyckeln
November 2018. Liten Akryl. Nästan trompe doeil. Liksom Elsa Beskow så är jag förtjust i ödlor.
Jag är döden
November 2018. Liten Akryl. Apropos Bergmanåret 2018.
Svampmarknad
Oktober 2018 Akryl. Utgångspunkten är Nya torget i Norrköping. Bakom höghusen finns Generalens äldreboende där just nu min pappa bor. Huskropparna som utmanas av människomyllret,
Getingsommar
Oktober 2018. Akryl. En liten tavla.
Noshörningen i rummet.
Oktober 2018. Akryl
Giraffen
Oktober 2018. Akryl.
Klostergatan, Växjö
Oktober 2018. Akryl. Utgångspunkten är Klostergatan i Växjö sedd från resescentret åt norr.
Frukost med duvor.
Oktober 2018. Akryl. Morgonstämning. Massor med ljud. Höstljud.
Päronträdet
September 2018. Akryl. Päronträdet är det träd som ger mest behaglig skugga. I år är frukten ymnig och svår att ta hand om. Päronchutney med rödlök och valnöt.
Arbetsrummet
September 2018. Akryl. En variant av Swedenborg och Kobra.
Katt i solsken
September 2018. Akryl
Elefanten
September 2018. Akryl.
Ystad
September 2018. Akryl. Stor tavla. Utgångspunkten ett fotografi av Ystad Skyline taget från hamnen.
Solidaritet med djur och växter
September 2018. Akryl. Ganska stor tavla. Valrörelsen 2018.
Soppluncher, thaimassage och bortsprungna katter 2
Augusti 2018. Akryl. En anslagstavla på den lokala livsmedelsbutiken. Dessutom trädbeskärning och galleri.
En del blir kvar på tåget
Augusti 2018. Akryl. Dubbeltydigheten i titeln. " En del"kan vara somliga. "En del " kan också vara det i oss som vägrar gå ur.
En del blir kvar i skalet
Augusti 2018. Blandteknik
Ödesmatchen
Augusti 2018. Blandteknik. Utgångspunkter Pieter Breugel den äldre, den torra sommaren, den loja valrörelsen, värderingskonflikter under ytan, havererande cointainerfartyg.
Efterlängtat regn!
Augusti 2018. Akryl. En torr sommar övergår i en oviss framtid, med antagligen fler torra somrar.
Mitt eget uppdrag
Augusti 2018. Akryl. En fortsättning på Gå och gör det du ska göra!.
Vid ritbordet
Autgusti 2018. Blandteknik
Swedenborg och Kobra. Version 2
Juli till Augusti 2018. Akryl. Swdenborg. Stolen Åland. Bokhyllan Billy. Facit skrivmaskin. Kobra telefon. Utanför: gårdsmiljö Rackarberget? Swedenborgs lusthus. Växten är naturlitvis en Bolmört. Äpplena Ingrid Marie.
Gå och gör det du ska göra! Version 2
Juni 2018. Akryl.
Kulisser
Juni 2018. Akryl. En uppåtgående rörelse. Trenivåer och sedan himlen, underst fiskarna. Ett rum som öppnar sig åt alla sidor.
Dialog om malen
Maj 2018. Akryl. Tre figurer från Gallileis dialogo sopra i due massimi sistemi + järnvägsbro i Orminge + mal
Blixten
Maj 2018. Akryl.
Solbad
Maj 2018. Akryl
Släktrelationer.
Maj 2018. Akryl på papper. Fylgiamotiv. Mus, gris, trana. En människa är både en människa och ett djur. Ju äldre hon blir ju mer visar sig djuret.
Jag är en ekorre
Maj 2018. Akryl. Fylgiamotiv.
Monopol
t.
Maj 2018. Akryl. Monopolspel börjar alltid spännande när man galloperar med sina pjäser över spelplanen. Sedan kör man fast när förhandlingarna börjar och humöret sjunker.
Motiv från Gårdlösa
April 2018. Akryul på papper . 42X55.
Pioner
April 2018. Akryl på papper. 42 X55. Ett foto av vår garageinfart i Gårdlösa.
Trädgårdsgången
April 2018. Akryl på papper. 42 X55. Utgångspunkten är vår trädgård i Gårdlösa.
Flodhästen.
t.
April 2018. Olja. 80X65.
Utgångspunkten är ett barndomsminne. Jag är på Skansen i Stockholm med min pappa. En solig sommardag. Människor äter glass. Och så en betonggrop där plötsligt detta jättedjur, öppnar sitt gap, och någon som den vardagligaste rutinhandling häller i en hink med frukt och grönsaker.
Magnolia
April 2018. Akryl på papper. 42X55
I maj blommar mina föräldrars magnolia. Det får en särskild innebörd nu. Som alla mina bilder hinner den skifta innebörd på vägen från foto, skiss, grundritning till målning och foto av målning till foto på hemsidan.
Heisenberg och Bohr i Köpenhamn. 2
April 2018. Akryl på papper. 40X30. Utgår från tidigare bild som i sin tur utgår från fotografi av kvantfysikens pionjärer placerar dem i Köpenhamn, där de faktiskt arbetade. . I bakgrunden den enhandade Tyr som fjättrat Fenrisulven med Gleipnr, så att kaos inte bryter ut förrän vid Ragnarrök.
Jag öppnar ett fönster
Här börjar din text. Du kan klicka här och börja skriva. Illo inventore veritatis et quasi architecto beatae vitae dicta sunt explicabo nemo enim ipsam voluptatem quia voluptas sit aspernatur aut.
April 2018. Olja 80X65.
Svärdbärare
April 2018. Akryl på papper. 30 X40. Ny upplaga av tididare motiv.
Bygger på en ingivelse. Svärdfiskackordet hör ihop med Buddhaackordet.
Frukost i Arkipelagen.
April 2018. Akryl på papper. 40 X30.Jag gjorde en liten oljemålning av under dagarna i Norrköping, som jag sedan fullföljt i Akryl på papper.
Konstrundan Österlen 30 mars - 7 april
Utställningen på Galleri Ekdala påsken 2018, var menat som ett första försök till utställning där jag samlar erfarenheter.
Positivt, mycket besökare till min, Lisas och Nisses utställning 455 besökare under veckan. Bra press. Människor blir glada och nyfikna av att se mina tavlor, i synnerhet barn och ungdomar.
Det som köps är vykort och billiga lådan. Många säger att de vill köpa men har inte råd. Måste jobba med berättelserna kring tavlorna, de får människor att stanna upp och spar onekligen en mervärde.
Landet jag byggde
Mars 2018. Olja 30X40.
Staden förtätas
Mars 2018. Akryl. 80X65.
Denna världens mönster...
Mars 2018. Olja. 65X80. "Denna världens mönster skall förgås".
Min mor dog den 19 mars efter en tids sjukdom. Även om jag var med henne under stora delar av hennes sista tid, då hon successivt gav upp, så är det förstås väldigt tungt. Jag har samtidigt genomfört utställningen på Ekdala
Förortstorg
Mars 2018. Olja 80X65. En gång i tiden en lokal handelsplats och ett lokalt finansiellt centrum med banker, och kommunikationscentrum med post. Nu söker sin identitet, i konkurrens med andra handelsplatser. Allt mer upplevelse och personlig service. Spel och styrketräning.
Karstlandskap
Mars 2018. Olja 80X 65 . Ölands alvar, längst ute vid Resmozonen.
Utbildning av polishundar
Mars 2018. Olja. 65X80. Utgångspunkten är ett minne från den tid jag satt på S1s gamla garnisonslokaler i Uppsala och försökte forskarutbilda mig i statskunskap. I rondellen utanför pågick utbildning av polishundar.
Restauranginteriör, Mirum
Februari 2018. Olja 50 X 40
Världsbokdagen
Februari 2018. Olja 60 X70. Världsbokdagen den 23 april handlar om böcker, vårt kollektiva minne, kulturutbyte, yttrandefrihet, upphovsrätt.
Små, små oljemålningar.
Februari 2018 Exprimenterar med små oljor 15X15X4. Effekten av den höga ramen blir nästan stereoskopisk
Personalrestaurangen.
Februari 2018. Olja 30X40. Under min mors strålbehandlingar på Regionsjukhuset i Linköping åt jag vid flera tillfällen på den stora personalrestaurangen långt inne i sjukhuskomplexet.
Las meninas in the Lounge

Februari 2018. Olja. 50X40. En mix av barinteriör i Norrköping och Velazques Las Meninas. Mastiffhundar är inte tillåtna här typen av stressigt-urbana miljöer, så den får gå ut:
Samtidigt i Malmö
Februari 2018. Olja 80X100. Från en plats i snabb förändring. Människor rör sig snabbt, var och en med sina mål, över historiska strukturer.
Hip, hip hurra!
Januari - februari 2018. Olja 60 X 70. Många är utklädda. Maten lämnar bordet för tallrikarna är för små. En kaotisk tavla målad i Norrköping under en kaotisk tid, när min mor låg på Vrinnivisjukhuset och varje dag var en överaskning.
Vi kommer ut ur våra garderober.
Januari 2018. Mycket stor olja. 116x89. Vi har alla sidor hos oss själva som vi undertrycker, därför att vi är rädda att bejaka det gränslösa och kaotiska.
På stranden
Jan 2018. Olja. 42X 50 När jag var barn fanns en bokserie "Jag finner..." om djur och natur i olika miljör, tex på stranden, i skog och mark.
Framställningarna saknade, som jag kommer ihåg det, ekologiskt perspektiv. Hur lyckades författarna med det?
Buddhafält
Januari 2018. Liten olja a 24 X32. Lokalt kraftfält utifrån blomsteraffär i köpcentrum.
Gårdlösagruppen ställer ut.
Gårdlösagruppen: Lisa Nilsson Textil; Nisse Backman måleri och Martin Hedenmo måleri ställer ut i Påsk på Galleri Ekdala i Smedstorp.
Oljemålningar
Januari 2018. Har gjort några små tavlor i Olja: Samtidigt utanför fönstret, Buddhafält i blomsteraffär, Swedenborg och Kobra. Finare och fetare färgskala, mer täcknande, med kräver samtidigt mer tålamod.
Förändringens vindar
Januari 2018. Guden Janus blickade både framåt och bakåt. Ofta stod statyer av Janus placerad vid broar.
...gör vad du ska göra!
Januari 2018.
Johannesevangeliet 13.27. Jesus uppmanar Judas att fullfölja sin bestämmelse. Gå genast, och gör vad du ska göra! Som alla förändringsagenter kommer Judas att bli syndabock för det jobbiga, men nödvändiga, som måste ske.
Djur och människor talar med varandra
Dec 2017
Must
December 2017. Att själv musta äpplen med egen fruktkross och press ger en upplevelse utöver det vanligt och en gudomligt god dryck som går att frysa in och sedan dricka som entré i alla möjliga sammanhang.
En annan värld
December 2017. Som barn ser man världen som befolkat. Överallt finns varelser som tittar på en vänligt nyfiket eller elakt hungrigt. Att hantera en befolkad verklighet är inte detsamma som att låtsas att den är tom.
I arkipelagen.
Dec 2017. En befolkad värld. Ett lockande horisontlandskap. Vi är försjunkna i vårt eget äventyr men ändå tillsammans.
Knäckandet av nöten
Dec 2017. Norrköpingsinspirerad bild. Gula spårvagnar och höga stenhus. Parallella verkligheter. Födelse, överskridande av olika dimensioner, en nöt som knäckss.
Ekorren har en plan
December 2017. Jag för ofta in ekorrar märker jag.
Mytologiskt är ju ekorrar en fågel-fisk-eller -mittimellanvarelse. Jämför Ratatost i den nordiska mytologin med drakar, Quetzalcoatl, Abraxasfiguren inom gnosticism.
Den svarta stenen
December 2017. Al-hajar-ul-Aswad.
Loppmarknad med Horusfalk

December 2017. Loppmarknader är ett mellanting mellan jakt/fiske och shopping. Att vara jägare/fiskare är att spela på lotteri och vinna varje gång, frågan är hur mycket. Att gå på loppmarknad är samma sak. Går du dit med öppna sinnen hittar du alltid något. Shopping innebär att botanisera och ta för sig av konsumtionssamhällets överflöd. Horus och horusfalken är en del av Osiris-Isis-Horusmyten om liv, död och återfödelse. Horusögat längst ner till höger.
Nyfikenheten övervinner rädslan.
December 2017. Varelser av olika slag kommunicerar med varandra, spanar in varandra, eller vågar klättra och flyga.
Nyfikenheten är trots allt en mäktig kraft mot rädsla och fördomsfullhet.
Middagsgäster
November till december 2017. Det blir mörkare ute, i synnerhet på den öländska landsbygden. Stor akryl.
Mycket renässans men med svensk touch. Ska uttrycka avvaktan. Det finns en vägg, men också ett hopp att den försvinner och vi kan sätta oss att äta.
Klätterträd
24 november 2017. Akryl. Klätterträden som finns runt omkring oss. Planteringen av nya träd i ett nyöppnat sår.
Konungarnas tillbedjan.
November 2017. Detta var denvanliga titeln på den här typen av bilder under medeltiden och renässansen. En missuppfattning av ordet "magi". De vise männen är mer rättvisande.
Utdrivandet ur paradiset.
Juni - oktober 2017. Förändringsagenten Ormen, som ännu inte är dömd att kräla på marken, har öppnat ögonen på Adam och Eva att deras sorglösa liv utan utvecklande utmaningar nog är ohållbart i längden, och att de därför tvingas att överge paradiset för en tuffare verklighet där inget längre är givet. I och med att sällskapet passerar bron så är vägen tillbaka stängt. I den nya världen är det också tuffare för reptiler och groddjur och snart kommer allt att skyllas på ormen.
Fotbollsträningen
Juli 2017
Isis och Osiris, 2

Oktober 2017. Urgammal Egyptisk mytologi. Osiris är gud för växtligheten i Nildalen, han styckas i tretton delar av sin avundsjuke bror Set, Öknens gud. Osiris sätts ihop igen av gudinnan Isis, återfödelsens gudinna. Hon hittar alla bitar utom Osiris penis som en "oxhyrynnkos - fisk" har ätit upp, förmodligen en mormyrid, Isis gör en ny könsdel av guld och avlar Horusbarnet med Osiris.
Utsikt mot sundet
Augusti. Utgångspunkten kan vara kalmarsund med Småland på andra sidan. Gemenskap, samtal. Tolerans, vi är tillsammans men gör lite som vi vill.
Hoppets stjärna

Första veckan oktober 2017.
Bilden handlade när jag gjorde den, om hopp och att lägga ett golv och inte störta i brunnen när en mörk fågel byggt bo i ditt huvud.
Nunnedalen
Augusti 2017. Nunnedalen söder om Vickleby på Öland. Fantastiskt, dramatiskt strövområde längst med landsborgskanten. Mängder med spännande träd och örter men inga tillräckligt unika arter för att området ska klassas som naturskyddsområde.
Kättsäter 1
.
September 2017. Skogspromenad i tallskog i utkanten av Norrköping. Skogen är full av rester av nödhjälpsarbete, mackadambrytning, på tjugotalet.
Kättsäter 2

September 2017
Dämmet
September 2017. Ett dämme är en damm, en konstgjord vattenansamling, på Öland oftast för att vattna gröda och djur. Här är utgångspunkten dämmet i Lilla Vickleby naturreservat. Människan är inspirerad av Caspar David Friedrich, svensk romantisk målare.
Glassätare

Oktober 2017. Utgångspunkten är inte bara van Goghs potatisätarna, utan också Halvars glass i Norrköping beläget i korsningen Södra Probmenaden- Gymnastikgatan. I synnerhet mockaglassen var gudomling.
Serveringen
.

November 2017. Bilderna bara fanns där.
Brännboll
Oktober 2017. Brännboll. Vissa använda det runda trät och slog långt. Andra använde klappträtt och slog i marken. Vissa var fantastiska på att ta lyra, andra inte.
Badande starar

Oktober 2017. Det finns få fåglar som badar så intensivt som starar.
Bebådelsen, 2

November 2017 . Budskap från andra sidan. Renässans målningar av bebådelsen innefattar; ängeln Gabriel, som övertygande berättar att maria är havande med den helige ande, Maria som ser tagen men ändå samlad ut, vita liljor som symbol för oskulden och den befläckade avlelsen. Ibland innefattar den också en duva som symbol för den helige ande. Men ofta inte. Det arabiska ordet för Gabriel är detsamma som för den helige ande. Terriern har också ett budskap från andra sidan, som människor först i den omtöcknade ålderdomen är mottagliga för.
Nattvarden 2
November 2017. Fritt efter Leonardo. Den rumsliga lösningen ger ett väldigt sug. Hade från början tänkt att kristusfiguren gestaltas av en terrier, men det blev ett får vilket känns mer meningsfullt. Mycket upprörd stämning, någon kommer att förråda fåret. Judas faller baklänges. Vinet i vinkaraffen slås ut mot iakttagaren.
Berättelsen om Jona 2.
November 2017. Jona är befalld av gud att rädda människor och djur i Ninive, nuvarande Mosul, från fördömelse och förintelse. Efter väl förrättat värv vilar han ut under en ricinbuske, i gamla svenska bibilen översatt med en "kurbits". Bibilns berättelse om Jona utmärks bland annat för den stora djurvänligheten.
Händelser i trädgården 2
November 2017. En utgångspunkt har åter varit trappan i Gårdlösa.
Lemurer
November 2017. En variant av den heliga familjen. Maria, Josef och Jesusbarnet gestaltas, med respekt för lemurerna, av två lemurhonor och deras ungar. Hannarna hålls på behörigt avstånd.
Adam
November 2017. Fritt efter Michelangelo. Havet och livet under ytan finns hela tiden som en öppning till en annan värld.
Hundar, hästar,cyklar.

November 2017. Akryl, har målat samman bild som akvarell tidigare.